Svar: Kørt træt i alle former for morgengrød
11. november 2012
Alder:
14 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
Nu hvor din datter er 14 åneder gammel, så kan du godt prøve at give hende lidt almindelige havregryn med lidt sukker og lidt mælk. Det må hun gerne få og det kan sagtens tænkes at hun bedre kan lide dette end grøden.
Du kan også give hende yoghurt - måske hun bedre kan lide dette end A38, ymer og lignende, som jo har en mere sur smag. Det der er vigtigt er, at du finder en yoghurt, som ikke har et meget stort indhold af sukker.
Generelt anbefales det at vælge produkter som indeholder max 10g sukker pr. 100g. Indeholder produktet mere sukker, er det uegnet som morgenmad. Og det gælder yoghurt, det gælder de forskellige morgencerealier, mysli osv. der er på markedet.
En mulighed kunne også være Mini-fras. De er anbefalet af TÆNK og udviklet af Viffos (videncenter for fødevarer og sundhed) og de kan være fine til børn - også som mellemmåltid en gang imellem. De mætter naturligvis ikke som en grød vil gøre, og den bedste start på dagen er faktisk grød - men som variation, så hun ikke kører træt i altid at få det samme, så kan Mini-fras godt være en mulighed.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske